• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

/Files/images/kartinki/lln.png


Сторінку для вас веде Забудько О.М., соціальний педагог


Гіперпосилання на офіційний вебсайт системи Безоплатної правової допомоги https://www.legalaid.gov.ua/ /Files/images/kartinki/banerBPD_66x86.jpg


Наслідки шкільного насилля

Жертви булінґу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором, страх, розпач і злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, спричиняючи:

· неадекватне сприймання себе – занижену самооцінку, комплекс неповноцінності, беззахисність;

· негативне сприймання однолітків – відсторонення від спілкування, самотність, часті прогули у школі;

· неадекватне сприймання реальності – підвищену тривожність, різноманітні фобії, неврози;

· девіантну поведінку – схильність до правопорушень, суїцидальні наміри, формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.

Як реагувати на цькування

Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.

Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них.

Як впоратися з ситуацією самостійно

· Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.

· Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.

· Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.

· Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.

· Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

Що можуть зробити батьки

Багато учнів соромляться розповідати дорослим, що вони є жертвами булінґу. Проте якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй:

· Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці).

· Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).

· Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).

· Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя).

· Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу).

· Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).

Не залишайте цю ситуацію без уваги. Якщо дитина не вирішила її самостійно, зверніться до класного керівника, а в разі його/її неспроможності владнати ситуацію, до завуча або директора школи. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво навчального закладу несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини.

Якщо вчителі та адміністрація не розв’язали проблему, не варто зволікати із написанням відповідної заяви до поліції.

Що можуть зробити вчителі

У школі вирішальна роль у боротьбі з булінґом належить учителям. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:

· Усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у школі є неприйнятними.

· Кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру має бути включено до шкільної програми.

· Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила. Правила мають бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими.

· Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.

· Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.

· Аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов'язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.

· Залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.

· Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і , якщо треба, покликати на допомогу дорослих.

· Потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.

· Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.


Правила внутрішнього розпорядку для здобувачів освіти в закладі освіти

Поведінка здобувачів освіти на уроках

• Після дзвінка зайняти своє місце у класі,утримувати його в чистоті.

• Учням, які є черговими у класі, завчасно підготувати клас до уроку.

• Приготувати все необхідне для уроку на перерві: підручники, зошити, що­денник.

• Коли вчитель заходить до класу, мовч­ки підвестися, сіда­ти тільки після дозволу вчителя.

• За столом сидіти рівно, уважно слухати пояснення вчителя та відповіді учнів.

• Виходити відповідати зі щоденником, виконувати вимоги вчителя. Відповідати голосно, не поспішаючи.

• Якщо хочеш поставити вчителеві за­питання або відповісти, підніми руку. З дозволу вчителя підведись і постав запитання (дай відповідь).

• Не можна виправляти відповіді учнів без дозволу вчителя, підказувати.

• Необхідно цінувати і поважати гідність і права інших учнів, не створювати умов, які б заважали навчанню та праці однокласників.

• Під час уроку забороняється вживати їжу, напої, жувальну гумку.

• У класі необхідно дотримувати­ся порядку, не залишати після себе сміття, паперу.

• У разі потреби вийти із класу, попросити дозволу вчителя. Виходити із класу слід спокійно.

• Чергові учні по школі та їдальні з дозволу вчителя можуть вийти із класу за декілька хвилин до закінчення уроку.


Поведінка здобувачів освіти на перерві

• У класі на перерві залишаються тільки чергові, які провітрюють кімнату, готу­ють кабінет до уроку.

• У приміщенні школи треба дотриму­ватися порядку, розмовляти спокійно. Не підніматися без необхідності на ін­ші поверхи, не виходити зі школи.

• На сходах дотримуватися правого боку

• Вітатися з працівниками школи, батька­ми та іншими дорослими.

• Дбати про чистоту в школі.

• Після дзвоника на урок не за­тримуватися в коридорі.

• Курити, лузати насіння на території школи суворо забороняється.


Поведінка здобувачів освіти поза школою

• Поводитися ввічливо.

• Поступатися старшим дорогою, місцем у транспорті і громадських місцях.

• Бути уважними до дорослих, малень­ких дітей, хворих, літніх людей.

• Дбайливо ставитися до природи та навколишнього середовища.

• Забороняється вживати алкогольні на­пої, наркотичні речовини, курити.


Загальні правила

• Учні школи зобов'язані старанно вчи­тися, зразково поводитися, брати участь у громадському житті та суспільно ко­рисній праці, виконувати правила вну­трішнього розпорядку

• Якщо учні заподіяли школі збитків, то вони відшкодовуються за рахунок бать­ків або осіб, що їх замінюють.

• Дбати про чистоту в класі, у школі й на прилеглих територіях.

• Не вживати у розмові грубих слів і жаргонних висловів, не давати прізвиськ іншим людям.

• Знаходитися на вулиці без дорослих дозволяється:

учням 1-4 класів до 20 години;

учням 5-8 класів до 21 години;

учням 9-11 класів до 22 години в літній період, взимку – до 20 години.


Права та обов’язки здобувачів освіти

Здобувачі освіти ОЗО «Красилівський академічний ліцей» та його філій мають право на:

- доступність і безоплатність повної загальної середньої освіти;

- навчання впродовж життя та академічну мобільність;

- індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;

- якісні освітні послуги;

- справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання;

- відзначення успіхів у своїй діяльності;

- свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;

- безпечні й нешкідливі умови навчання, утримання і праці;

- повагу людської гідності;

- захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;

- отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування);

- користування бібліотекою, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою інфраструктурою опорного закладу освіти та послугами його структурних підрозділів у порядку, встановленому опорним закладом освіти відповідно до спеціальних законів;

- доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, що використовуються в освітньому процесі;

- участь у різних видах навчальної, науково-практичної діяльності, конференціях, олімпіадах, виставках, конкурсах тощо; - отримання додаткових, у тому числі платних, навчальних послуг;

- перегляд результатів оцінювання навчальних досягнень з усіх предметів інваріантної та варіативної частини;

- участь у роботі органів громадського самоврядування опорного закладу освіти;

- участь у роботі добровільних самодіяльних об’єднань, творчих студій, клубів, гуртків, груп за інтересами тощо.

Здобувачі освіти ОЗО «Красилівський академічний ліцей» та його філій зобов’язані:

- виконувати вимоги освітньої програми (індивідуального навчального плану за його наявності), дотримуючись принципу академічної доброчесності, та досягти результатів навчання, передбачених стандартом освіти для відповідного рівня освіти;

- поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

- відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;

- дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку опорного закладу освіти та його філій;

- повідомляти керівництво опорного закладу освіти та його філій про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб;

- підвищувати свій загальний культурний рівень;

- брати участь у різних видах трудової діяльності, що не суперечить чинному законодавству;

- дбайливо ставитися до державного, громадського й особистого майна, майна інших учасників освітнього процесу.


План заходів щодо профілактики булінгу

в учнівському середовищі у 2019/2020 навчальному році

Назва заходу

Цільова

аудиторія

Термін

проведення

Відповідальні

1.

Провести тренінгове заняття «Профілактика булінгу в учнівському середовищі».

7 клас

Грудень

Забудько О.М., соціальний педагог

2.

Розробити поради «Як допомогти дітям упоратися з булінгом».

1-11 класи

Протягом року

Христевич І.О., практичний психолог

Забудько О.М., соціальний педагог

3.

Провести години спілкування на тему: «Кібербулінг».

9-11 класи

Грудень

Забудько О.М., соціальний педагог

4.

Дати корисні правила-поради для профілактики і подолання кібербулінгу.

7-11 класи

Протягом року

Христевич І.О. практичний психолог

Забудько О.М., соціальний педагог

5.

Організувати перегляд відео- презентацій «Булінг в школі. Як його розпізнати», «Кібербулінг або агресія в Інтернеті: способи розпізнання і захист дитини».

8-11 класи

Грудень

Забудько О.М., соціальний педагог

6.

Провести годину спілкування «Кібербулінг – загроза ХХІ століття»

6-11 класи

Січень-лютий

Забудько О.М., соціальний педагог

7.

Провести виховну годину "Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті".

5-7 класи

Лютий

Класні керівники

8.

Організувати перегляд мультфільмів, які навчають цінувати кожного

5-6 класи

Березень

Класні керівники

9.

Дати поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини

5-11 класи

Листопад, батьківські збори

Забудько О.М., соціальний педагог

10.

Провести уроки відвертого

спілкування.

1-4 кл. - «Змінюй в собі

негативне ставлення до інших».

5-7кл. – «Допоможи собі,

рятуючи інших».

8-11 кл. - «Я+інші».

1-11 класи

Квітень

Класні керівники

11.

Організувати години відвертого спілкування

за участю представників поліції «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу».

1-11 класи

Березень

Забудько О.М., соціальний педагог

12.

Провести конкурс-виставку плакатів на тему «Шкільному булінгу скажемо – НІ!

5-11 класи

Травень

Бецман О.Г.,

педагог-організатор

13.

Консультативний пункт

«Скринька довіри».

1-11 класи

Протягом року

Забудько О.М., соціальний педагог


Подання заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

1. Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника закладу освіти або інших суб'єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

У закладі освіти заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає керівник закладу.

Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.

2. Керівник закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):

невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);

за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з'ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;

повідомляє центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг;

скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі - комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.


Запобігання і протидія булінгу

Жертва у дитячому колективі. Як навчити школяра протидіяти булінгу

Найголовніший захист від булінгу – це нормальна соціалізація дитини в тому середовищі, де вона постійно знаходиться.

Булінг – відносно новий термін для пересічного громадянина, зміст якого кожен із нас не просто знає, а в більшості випадків стикався з цим явищем у дитинстві. Для простоти розуміння спочатку використаємо більш знайому термінологію: наприклад, коли ми дивимося на мафін, ми всі розуміємо, що це кекс, так і з булінгом – це цькування або гноблення дитини з боку інших дітей (однолітків, старших, груп дітей) або дорослих.

Кожен, хто навчався в колективі, брав участь у цьому процесі в одній із трьох сторін: був жертвою, агресором або спостерігачем. Немає у світі людини, якої б не торкнулася ця проблема. І хоча в більшості випадків дитина просто переростає це, іноді наслідки булінгу можуть призводити до серйозних психологічних травм, слугувати фактором, що призвів до самогубства.
То що ж таке булінг? Булінг – це агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження. Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування і т.п.) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.

Хто обирається жертвою знущань? Хто приймає участь в цьому процесі? Чому жертва не може дати відсіч агресорам? З чого починається булінг? Розглянемо ці питання, для кращого розуміння способів протидії.
Отже, жертвою боулінгу може стати будь-хто. Звісно є групи ризику, які більш схильні до такого впливу, як правило це діти, які чимось відрізняються від соціальної групи, в якій вони знаходяться: розумові характеристики, соціальний статус, расова приналежність, фізичні вади, належність до певної субкультури, психологічна слабкість, соціальна інертність та багато іншого.
Тобто, якщо ваша дитина гарно навчається, фізично здорова і розвинена, гарно виглядає, ви забезпечуєте її усім необхідним і вона знаходиться в соціальній групі, що відповідає вашому соціальному статусу, це ні в якій мірі не гарантує її безпеку.

Коли жертва обрана, вступає в дію складний соціальний механізм, в якому задіяні набагато більше людей ніж здається на перший погляд. Очевидні учасники – агресор і жертва. Як правило жертва – це окрема особа, а агресор – група. Менш очевидна сторона – свідки, люди, які бачать і не приймають ніяких дій, або їх дії непродуктивні. До цієї сторони можуть належати як члени групи, в якій все відбуваються, так і сторонні спостерігачі, в тому числі дорослі (педагоги, вихователі, батьки, психологи). І четверта сторона, про яку часто забувають, – це люди які не бачать, що відбувається. Це всі ті, хто з тих чи інших міркувань ігнорує наявність проблеми в цілому, в результаті чого в конкретних випадках навіть не усвідомлюють ні її наявності, ні потенційних наслідків. Як правило, це люди недостатньо інформовані, саме на них розраховані більшість соціальних проектів в мережі інтернет. Важливим елементом такої інформаційної кампанії є не тільки спроба донести до батьків, що їх дитина може страждати від булінгу, а й те, що їх дитина, їх янголятко, може виступати в ролі агресора або мовчазного свідка.

Отже перший захист і одночасно зброя проти булінгу – це інформація. Інформація може бути використана у декілька способів і на різних етапах проблеми.
Перший етап – це усвідомлення проблеми як небезпеки, яка може вразити наших дітей.

Другий етап – отримання і донесення інформації до дитини. Дуже важливий і складний етап, особливо, якщо дитина вже є жертвою цькування, а ви цього не помічали. Нормальне, щоденне спілкування з дитиною про її досягнення і проблеми - єдиний спосіб долучитись до її соціального життя та проблем. Прямі питання дуже часто не дають тих відповідей, які ми очікуємо, тому варто підтримувати постійне, ненав’язливе спілкування, високий рівень взаємодовіри і постійно спостерігати за змінами настрою і поведінки дитини. Тоді у разі виникнення проблем є шанс вирішити їх на ранніх етапах.

Однак не варто вважати, що спілкування потребують лише жертви булінгу. Усі сторони цього процесу знаходяться у постійному стресі. Мовчазні свідки страждають від страху і невизначеності, адже залишатись емоційно інертними в такій ситуації діти практично не здатні. Не будучи здатними дати адекватну оцінку ситуації, що склалася, свідок може отримати серйозну психологічну травму, адже більшість свідків також не діляться ні з ким подібною інформацією, побоюючись осудження, необхідності брати відповідальність за свою бездіяльність або наслідків за втручання у ситуацію.
Що стосується агресорів, як лідерів, так і тих, хто їх підтримує, ці діти є психічно неврівноваженими і травмованими, з порушенням базових принципів соціалізації. Вони також потребують інформації для того, щоб навчитись самостверджуватись в продуктивній формі не принижуючи інших і не завдаючи нікому шкоди. В більшості випадків такими дітьми рухають страх, комплекси та проблеми в сім’ї. Дуже рідко це реальні психічні розлади, принаймні на початкових етапах подібної поведінки.
На жаль, з боку дітей, що потрапляють під чиєсь цькування іде дуже слабка інформаційна віддача, в першу чергу, тому що вони не знають до кого звернутися. Батьки і педагоги можуть втрутитися, але це втручання іноді навіть погіршує ситуацію, оскільки не є цілеспрямованим. У більшості ж випадків все закінчується фразою «Будь розумніший і не звертай уваги», в результаті чого дитина замикається в собі і вже по допомогу не звертається.


Поради, як запобігти булінгу в школі

У багатьох школах встановлені правила з метою запобігання проявам булінгу. Хоча ці правила й важливі, але вчителям і батькам потрібно пам'ятати, що людей змінюють не правила, а люди.

Молоді люди, які відчувають труднощі з соціальною взаємодією, не розвивають нових навичок, тому що змушені підкорятися встановленим правилам. Однак діти, схильні домінувати й контролювати інших, не відмовляються від своєї поведінки тільки через те, що цього вимагають правила. З іншого боку, дослідження показують, що розвиток у дітей певних навичок може сприяти проявам соціальної поведінки, знижує рівень стресу, розвиває більш доброзичливе ставлення до вчителів і однокласників, а також підвищує успішність. Відповідно, систематична робота зі школярами в даному напрямку може запобігти проявам булінгу в класі.

Розглянемо докладніше, які соціальні та емоційні навички потрібно розвивати в дітей для запобігання булінгу.

1. Управління емоціями

У всіх дітей є почуття, але деякі діти не можуть з ними справлятися. Досить часто діти бувають настільки сповнені сильними почуттями злості, смутку, страху або фрустрації, що це проявляється в їх тілі. Ми всі бачили ці ознаки: червоне обличчя, сльози, тремтіння в тілі, стиснуті кулаки, крик, агресивна поведінка. Дітям необхідно навчитися управляти сильними почуттями. Для деяких це вимагає більше часу й більш чіткого керівництва, ніж для інших.

Діти, схильні до булінгу, і ті, хто стає його жертвами, повинні розвинути навички стресостійкості й навчитися контролювати свої імпульси, використовуючи різні методи саморегуляції.

2. Емпатія

Емпатія - це здатність зрозуміти, як інша людина думає, що відчуває в конкретних ситуаціях. Важливо розвивати в дітей почуття емпатії, тому що діти, схильні до булінгу, отримують соціальну винагороду за свою поведінку : почуття влади й контролю над оточенням, підвищену увагу до себе, високий соціальний статус і т. ін. Таким чином, вони можуть не звертати уваги на шкоду, яку завдають своїм жертвам.

Розвиток у дитини навичок емпатії допомагає запобігти булінгу, тому що дані навички вчать дітей ставитися до однолітків по-людськи, а не як до засобу здобуття популярності в класі. Розвиток емпатії допомагає дітям розуміти, як думають і що відчувають їх однолітки.

3. Вирішення проблем і подолання конфліктів

Щоб запобігти проявам булінгу в класі, не потрібно оберігати дітей від усіляких конфліктів. Конфлікти - це природна частина взаємин між людьми. Зокрема, розбіжності можуть бути конструктивними, оскільки допомагають побачити ситуацію з різних сторін. Тому потрібно розвивати у школярів навички вирішення проблем, щоб вони могли самостійно управляти неминучими конфліктами, проявляючи повагу до співрозмовника. Дослідники стверджують, що навички вирішення проблем краще допомагають запобігти булінгу, ніж відповідні емоційні реакції.

4. Упевненість у собі

Упевнена в собі людина виражає свої думки й почуття без звинувачень і з повагою до тих, хто її оточує. Агресія, яка є причиною булінгу, руйнує стосунки, тому що вона спрямована на те, щоб завдати болю або знецінити інших. У той же час упевненість у собі дозволяє людині спілкуватися у відкритій і поважній манері й таким чином дозволяє зміцнювати позитивні взаємини між людьми. Коли діти розвивають упевненість у собі, вони можуть краще спілкуватися, обговорювати конфлікти, протистояти тиску з боку однолітків, задовольняти свої потреби й ефективно взаємодіяти з однолітками та дорослими.

5. Здатність до дружби

У дітей шкільного віку дружба створює потужне почуття причетності. Щоб запобігти булінгу в класі, необхідно розвинути в дітей як навички встановлення дружби, так і здатність правильно вибирати друзів. Тому здатність до дружби можна розглядати як два взаємопов'язані компоненти:

- установлення дружніх взаємин. У багатьох дітей уміння заводити друзів з'являється саме по собі, однак у деяких це викликає труднощі. Якщо в дитини немає друзів, вона позбавляє себе можливості розвивати здорові соціальні навички й навчитися ефективно взаємодіяти з однолітками. Згодом вона потрапляє в замкнене коло відкидання й соціальної ізоляції.

Уміння встановлювати дружні взаємини важливе не тільки для дітей, які піддаються булінгу, але і для всіх інших дітей. Це допомагає їм контролювати свої взаємини з тими, хто їх оточує.

- уміння правильно вибирати друзів. Багато дітей сприймають школу як вороже середовище, де неможливо сформувати з ким-небудь дружні стосунки. У шкільній соціальній ієрархії висока конкуренція, і деякі діти вдаються до булінгу, щоб зайняти в ній більш високе місце. Один із способів цьому запобігти - навчити школярів встановлювати дружні взаємини з однолітками поза школою. Вчителі та батьки повинні заохочувати дітей у тому, щоб вони спілкувалися з однолітками на ігровому майданчику, у спортивних секціях або різних гуртках. Коли дитина зробить перший крок на шляху до дружніх взаємин, батьки та вчителі повинні допомогти їй у цьому.

Зокрема, щоб навчити дитину встановлювати дружні взаємини, батьки повинні навчити її правильно вибирати друзів. Маленькі діти вибирають собі друзів інтуїтивно: вони вирішують, з ким гратися, ґрунтуючись на тому, хто любить такі ж ігри, як і вони самі, хто добрий до них тощо. Однак, коли дитина дорослішає, її соціальна динаміка стає більш складною, а мотивація в пошуку друзів змінюється. Часто школярі вибирають собі друзів за соціальним статусом. Дитина може керуватися такою логікою:

«Вона популярна, і якщо я буду з нею дружити, я теж стану популярною» або навпаки;

«Мені вона подобається, але вона не виглядає круто. Якщо я буду з нею спілкуватися, усі подумають, що я «ботан», тому я не буду з нею дружити».

Дитина може навіть виправдовувати токсичні взаємини, наприклад:

«Так, вона погано до мене ставиться. Вона ображає мене й висміює перед іншими. Але якщо я не буду дружити з нею, мені ні з ким буде спілкуватися, тому я просто змирюся з цим».

Сумно, що в підлітковому віці діти втрачають інстинкт, який дозволяв їм знаходити друзів у молодшому віці. Багатьом із них потрібен тривалий час, щоб знову набути впевненості в собі й вибирати друзів, виходячи з особистісних якостей, а не соціального статусу людини. Батьки можуть допомогти в цьому дитині, допомагаючи побачити токсичні взаємини та впливаючи на її мотивацію в пошуку друзів. Довірливий діалог батьків з дитиною з приводу того, як правильно шукати друзів, навчає її робити правильний вибір.

Розвиток вищевказаних навичок у школярів допомагає створити позитивну атмосферу в класі, запобігає проявам булінгу, а також має позитивний ефект протягом усього життя дитини. Тому потрібно проводити зі школярами систематичну роботу в цьому напрямку, починаючи з молодших класів.


Відповідальність осіб причетних до булінгу

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії боулінгу (цькуванню)» 18 грудня 2018 року
№ 2657-VIII.

Відповідальність за булінг згідно з ст. 173-4 про адміністративні правопорушення:

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, -

- тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення,

  • тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Вчинення малолітніми, або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, правопорушення, відповідальність за яке передбачено цією статтею, -

  • тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу -

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку»

Порушення

Вік

Хто несе відповідальність

Розмір штрафу

Громадські роботи

Булінг дітьми

До 14

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

14-16

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

Понад 16

Діти

850-1700 або

42 години

Булінг дорослими

Понад 16

особисто

850-1700 або

42 години

Повторний або груповий булінг

14-16

Батьки

1700-3400 або

40-60 годин

Понад 16

Особисто

1700-3400 або

40-60 годин

Приховування булінгу

Керівне закладу

850-1700 або

Виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку

Протоколи за вчинення цього порушення уповноважені складати органи Національної поліції України, а притягувати до адміністративної відповідальності будуть місцеві суди .

Щодо кримінальної відповідальності :

Оскільки нормами цього закону не передбачається внесення змін до Кримінального кодексу України стосовно запровадження кримінальної відповідальності за скоєння правопорушень, пов’язаних з булінгом (цькуванням), оскільки скоєння правопорушником при вчиненні булінгу (цькування) інших дій, кваліфікуються відповідними статтями Кримінального кодексу України, зокрема – заподіяння тілесних ушкоджень різних видів тяжкості тощо, тому, у цьому випадку правопорушник нестиме відповідне кримінальне покарання без додаткового зазначення про це у Кодекс України Про адміністративні правопорушення.


ОРГАНІЗАЦІЇ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ПРОБЛЕМАМИ БУЛІНГУ В УКРАЇНІ

Організації, які займаються проблемами булінгу в Україні

Тематика

UNICEF

інформування батьків та дітей про булінг та

протидія йому

Благодійний фонд "Kiddo"

протидія булінгу

Громадська організація "Студена"

недискримінаційне навчання

Український інститут дослідження екстремізму

дитяче насилля

ЖІНОЧИЙ КОНСОРЦІУМ УКРАЇНИ

Попередження та подолання насильства в

дитячому середовищі

Український фонд "Благополуччя дітей"

Вчить дитину захищати себе

Міжнародний жіночий правозахисний центр "Ла Страда-Україна"

протидія насильству в сім'ї та школі


КОНТАКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ПРОБЛЕМАМИ БУЛІНГУ В УКРАЇНІ

Громадська організація «Ла Страда – Україна»

Національна «гаряча лінія» з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації 0 800 500 335 або 116 123 (короткий номер з мобільного)

Національна дитяча «гаряча лінія» 0 800 500 225 або 116 111 (для дзвінків з мобільного)

Національна поліція України

CALL – ЦЕНТР Гаряча лінія 0 800 50 02 02 (безкоштовно із стаціонарних і мобільних телефонів)

Громадська організація «Студена»

099 266 54 23 Настя Мельниченко

Благодійний фонд «Kiddo»

38 (056) 732-03-03

Український фонд «Благополуччя дітей»

38 (044) 537 20 16

Кiлькiсть переглядiв: 361

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Вересень 2020 Наступна
ПВСЧПСН
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930